Användarvillkor
1. Användning av tjänster
- Registrering: Användning, bokning och betalning av tjänsterna kräver registrering. Användning av onlinetjänsterna förutsätter också registrering i Mywellness-appen.
- Användning av tjänster och tillträdesrätt: Du behöver ett passerkort eller en PIN-kod för att besöka motionscentren och använda tjänsterna. Du får passerkort eller PIN-kod från kundservicen.
- Personlig användarrätt: Rätten att använda tjänsten eller produkten är personlig och tjänstespecifik. Du får t.ex. inte överlåta passerkort eller PIN-kod till en annan person.
- Åldersgränser: Personer under 15 år behöver övervakning av en myndig person eller en ansvarsperson som utsetts av föreningen/skolan. Den nedre åldersgränsen för gym och gruppträning är 12 år.
- Klädskåp och uthyrning eller utlåning av utrustning: Kunderna använder egna lås för klädskåpen. Uthyrning eller utlåning av utrustning sker inte under självbetjäningstiden.
2. Registrering som kund
- Registrering: Användning, bokning och betalning av tjänsterna kräver registrering. Registreringen sker på webben, vid kundserviceställena eller per telefon. Genom att registrera sig i kundsystemet godkänner kunden dessa användarvillkor.
- Registreringsnummer: Studenter och personal vid läroanstalter som omfattas av HAKA-identifieringssystemet använder i samband med registreringen ett domännamn som beviljats av läroanstalten. Övriga anger en gällande e-postadress.
- Rabattgrupper: Rätten till nedsatt pris kan bevisas genom HAKA-identifiering eller genom att uppvisa ett intyg som berättigar till rabatt vid ett kundserviceställe. Gällande priser för rabattgrupper finns i prislistan.
- Insamling av uppgifter: De uppgifter som nämns i dataskyddsbeskrivningen samlas in från kunderna för att sköta och utveckla kundrelationen. Dessutom samlas uppgifterna in för att möjliggöra bokningar och användning av tjänster.
- Mywellness-appen: Användning av onlinetjänsterna förutsätter aktivering av Mywellness-appen. Appen omfattas av en separat dataskyddsbeskrivning och användarvillkor som kunden godkänner i samband med att användarkontot aktiveras.
3. Rabatter och subventionerade priser
- Rabattgrunder: Intyg som berättigar till rabatt finns i listan på UniSports webbplats. Motiveringen till rabatten ska alltid anges när man köper tjänster. Om ett intyg som berättigar till nedsatt eller subventionerat pris inte är bildförsett, ska identiteten dessutom verifieras med ett identitetsbevis med foto.
- Bokning av spelplan och sal: Det nedsatta priset förutsätter att alla som deltar i passet hör till den kundgrupp som berättigar till rabatten. Villkoret gäller inte spelkamrater i badminton.
4. Kundens ansvar: vad förväntar vi oss av dig?
- Hälsa och försäkring: Kunden ska vara frisk när hen använder tjänsterna och vid behov skaffa försäkringsskydd. Konditionsträning och motionering medför alltid både risker och fördelar. Du ska inte träna över dina förmågor eller färdigheter. Du ska be en sakkunnig yrkesutbildad person om råd om du har någon allmän hälsorelaterad olägenhet eller sjukdom som kräver läkarvård och som kan påverka din förmåga att träna tryggt.
- Anmälan: Kom alltid ihåg att anmäla dig till tjänsten genom att stämpla in ditt deltagande i stämpelmaskinen eller via kundservicen. Om du låter bli att stämpla in eller inte använder den tjänst du bokat låser vi dina användarrättigheter tills du har betalat för tjänsten eller avgiften för återaktivering eller har visat upp ett intyg över förhindret enligt villkoren.
- Betalning: Betala tjänsten innan den används. Vi skickar en faktura för obetalda tjänster till kunden. För pappersfakturor debiterar vi ett gällande faktureringstillägg.
- Var på plats i tid och reservera tid för byte av kläder. Du kan till exempel inte komma för sent till gruppträningspassen.
- Säkerhet och renlighet: Ta endast med dig nödvändig utrustning till gymmet och gruppträningen, såsom handduk, dryckesflaska, värdesaker och utrustning som du behöver under träningen. Stora träningsväskor och ytterkläder ska förvaras i omklädningsrummet. Förvara dina saker i klädskåpet med eget lås under träningen. Klädskåpen är inte avsedda för långvarig förvaring, om vi måste bryta upp låset vid överträdelser tar vi ut en serviceavgift av kunden i samband med att sakerna hämtas. UniSport ansvarar inte för saker som lämnats kvar i lokalerna.
- Förbjudna ämnen: Det är absolut förbjudet att använda prestandaförbättrande ämnen, alkohol eller rusmedel i våra lokaler och tjänster.
- Beteende: Var uppmärksam på andra motionärer. Följ reglerna och anvisningarna för säker träning, UniSports träningsetikett samt ”Principerna för ett säkrare utrymme”. Använd träningshandduk och rena inneskor eller strumpor. Rengör utrustningen efter användning. Styrk din identitet på begäran.
- Håll alltid dina kontaktuppgifter i din kundrelation uppdaterade så att vi kan nå dig vid behov.
5. UniSports ansvar: vad kan du förvänta dig av oss?
- Tjänsternas kvalitet: Vi erbjuder dig mångsidiga, högklassiga motionstjänster som främjar välbefinnandet. Vi ser till att motionsutrymmena är i ändamålsenligt skick och säkra att använda. Du kan be oss om råd eller anvisningar om hur du tränar tryggt. Vi utbildar centrens kundservicepersonal i säkerhet och första hjälpen.
- Information: Vi informerar om avvikande öppettider (t.ex. helgdagar) och andra ändringar för motionscentren på vår webbplats.
- UniSport ansvarar inte för eventuella person- eller egendomsskador om inte skadan beror på UniSports försummelse.
6. Att boka och avboka tjänster
- Bokning: Registrerade kunder kan boka tjänster på webben eller på ett kundserviceställe. Du behöver Mywellness-appen för att använda onlinetjänsterna. Du kan använda tjänsterna utan bokning om det finns plats.
- Avbokning av tjänsten av kunden: Kunden kan avboka de tjänster som hen bokat inom ramen för den servicespecifika avbokningstiden. En förhandsbetald tjänst kan inte avbokas på webben. Kontakta kundservicen om det inte är möjligt att avboka via webben. Om bokningen inte har avbokats inom utsatt tid är kunden skyldig att betala tjänsten oberoende av om hen använder tjänsten eller inte.
- Avbokning av tjänster av UniSport: Vi meddelar kunderna personligen om eventuella avbokningar och ändringar i tjänsterna. Om kurshandledaren eller massören insjuknar söker UniSport inte någon ersättande serviceproducent för dessa tjänster.
- Köplatser: Det är möjligt att anmäla sig till köplatser för kurserna, gruppträningstimmarna och bollspelsgrupperna om de egentliga platserna är fulla. Kunden får ett meddelande per e-post om en plats blir ledig för kunden. Samma villkor för bokning och avbokning gäller bokningar som erhållits via kön som för den egentliga bokningen. Kom alltså ihåg att avboka din köbokning om du inte tänker använda den plats som blir ledig.
- Boknings- och avbokningstider per tjänst:
Gruppträning och bollspelsgrupper (medlemskap)
Bokningstiden börjar: 6 dygn före aktiviteten
Bokning möjlig: Tills aktiviteten börjar
Avbokning senast: 2 h innan tjänsten börjar
Antal bokningar: Högst 7 gruppträningspass och 7 bokningar till bollspelsgrupper åt gången
Straffavgift för oanvänd bokning: Återaktiveringsavgift
Gruppträning och bollspelsgrupper (10-kort)
Bokningstiden börjar: 6 dygn före aktiviteten
Bokning möjlig: Tills aktiviteten börjar
Avbokning senast: 2 h innan tjänsten börjar
Antal bokningar: Antal återstående gånger på kortet
Straffavgift för oanvänd bokning: Återaktiveringsavgift
Gruppträning och bollspelsgrupper (engångsbesök)
Bokningstiden börjar: Från inköpstidpunkten, dvs. tidigast dagen före aktiviteten
Bokning möjlig: Tills aktiviteten börjar
Avbokning senast: 2 h innan tjänsten börjar
Antal bokningar: En bokning per engångsbesök
Straffavgift för oanvänd bokning: Återaktiveringsavgift
Gruppträning online (medlemskap)
Bokningstiden börjar: 6 dygn före aktiviteten (fr.o.m. kl. 00.00)
Bokning möjlig: Tills aktiviteten börjar
Avbokning senast: 2 h innan tjänsten börjar
Antal bokningar: Ingen begränsning
Straffavgift för oanvänd bokning: Ingen avgift för återaktivering
Online-inspelningar
En kund med medlemskap eller online-kort som registrerat sig som användare av appen MyWellness kan utnyttja videobiblioteket obegränsat när det passar hen.
Take a break! -pausgymnastik
Den som registrerat sig som kund hos UniSport och som använder appen Mywellness kan gratis delta i pausgymnastikstunderna.
Kurser
Bokningstiden börjar: Meddelas i samband med kursen (anmälan till höstens kurser börjar i regel i början av augusti och till vårens kurser i början av december)
Bokning möjlig: Tills aktiviteten börjar
Avbokning senast: Anmälan till kursen och reservplats för kursen ska avbokas senast 7 dygn innan kursen börjar
Antal bokningar: Ingen begränsning
Straffavgift för oanvänd bokning: Pris för tjänsten
Engångsbokningar av planer och salar
Bokningstiden börjar: I regel 21 dygn före
Bokning möjlig: Tills evenemanget börjar
Avbokning senast: 24 h innan tjänsten börjar
Antal bokningar: Ingen begränsning
Straffavgift för oanvänd bokning: Pris för tjänsten
Massage
Bokningstiden börjar: 30 dygn före
Bokning möjlig: Tills aktiviteten börjar
Avbokning senast: 24 h innan tjänsten börjar
Antal bokningar: Ingen begränsning
Straffavgift för oanvänd bokning: Pris för tjänsten
Kroppsanalysmätning
Bokningstiden börjar: I regel 21 dygn före
Bokning möjlig: Tills aktiviteten börjar
Avbokning senast: 24 h innan tjänsten börjar
Antal bokningar: Ingen begränsning
Straffavgift för oanvänd bokning: Pris för tjänsten
Handledning och rådgivning på gymmet (medlemskap och 10-kort, engångsbesök)
Handledning och rådgivning är avgiftsfria tjänster som vi erbjuder på gymmen under de tider som nämns i kundsystemets kalender. Tjänsten kräver ingen separat bokning.
7. Ersättningar för tjänster
- Försening till tjänsten: Avgiften för tjänsten ersätts inte om kunden blir försenad till tjänsten. I personliga tjänster, t.ex. massage, kan kunden använda den återstående tiden av tjänsten om tjänsten kan genomföras inom ramen för den återstående tiden.
- När kunden avbokar tjänsten: Efter att den avgiftsfria avbokningstiden löpt ut kan kunden befrias från betalningsskyldigheten genom att visa upp ett intyg av läkare eller hälsovårdare som bevis på förhinder att använda tjänsten. Undantag är servicehelheter i kursform där kunden inte kan befrias från betalningsskyldigheten med intyg av läkare eller hälsovårdare.
- Ersättningar för tjänster på grund av motionsförbud: Ett engångspass som på grund av motionsförbud inte använts kan ersättas mot intyg av läkare eller hälsovårdare. En oanvänd tid på grund av sjukdom ersätts genom en förlängning av giltighetstiden för 10-kortet eller medlemskapet enligt den tid som anges i intyget. Minimitiden för förlängningen är två veckor och intyget ska täcka hela ersättningstiden. Om kunden bevisligen kan påvisa ett särskilt vägande skäl, såsom en sjukdom som gör det oskäligt att slutföra avtalsperioden, ersätts den outnyttjade tiden till fullt belopp för den tid kunden inte kan använda tjänsterna. Kunden ska ansöka om ersättning enligt anvisningarna på vår webbplats eller på ett av våra kundserviceställen. Begäran om ersättning ska göras inom 12 månader från produktens inköpsdatum.
- Flyttning av tjänsternas användningstid (frysning): Medlemskap, onlinemedlemskap och 10-kort kan frysas på grund av tillfällig flyttning, militär- eller civiltjänstgöring eller graviditet. Dessutom kan kunderna i kundgrupperna Förmånspris och Normalpris frysa normalprissatta 12 månaders medlemskap för en (1) månad utan särskild orsak (gäller alltså inte studerande och personal). En frysningsbegäran ska göras skriftligen innan frysningstiden börjar. Frysningar i efterhand ersätts inte. Kunden ska lämna in en frysningsbegäran och ett skriftligt intyg över ovan nämnda frysningsgrunder till kundservicen. Den minimala frysningstiden är fyra veckor och intyget ska omfatta hela frysningstiden. Den maximala frysningstiden bestäms av den tid som anges i intyget (dock högst 12 månader). Frysningen är avgiftsfri, men för ändringar i frysningstiden debiteras en återaktiveringsavgift. Under frysningen är användar- och bokningsrätten för tjänsterna låsta.
- När UniSport avbokar tjänsten: De tjänster som kunden betalar ersätts helt eller delvis när UniSport avbokar tjänsten. För kurstjänster ersätter UniSport de avbokade tjänsternas andel av kurshelheten. Ersättningarna kan betalas till kundsaldot eller till det betalningssätt som använts för det ursprungliga köpet, med undantag av motions- och hälsoförmåner. Kundsaldot är i kraft i 12 månader. För ersättning till bankkonto är behandlingstiden för ersättningen 14-21 dagar.
- Återbetalning av motions- och hälsoförmåner: Produkter som köpts med förmåner returneras inte till bankkontot enligt anvisningarna i skattelagstiftningen, utan endast till kundsaldot. Motionsförmåner som returnerats till kundsaldot kan endast användas för att betala motionstjänster och hälsoförmåner för att betala massage.
8. Serviceavgifter och sanktioner vid överträdelser
- För följande tjänster uppbärs en separat serviceavgift enligt gällande prislista:
- Skapa PIN-kod för engångsbruk på grund av glömt passerkort
- Återaktivering av användarrättigheterna i de fall där användarrättigheten är låst på grund av en tjänst som inte använts eller avbokats
- Förlängning av giltighetstiden för 10-kort
- Ändringar i tiden för frysning
- Öppnande av dörr eller klädskåp under motionscentrets självbetjäningstid
- Uppbrytning av låset på klädskåpet i de fall där klädskåpet använts för långtidsförvaring av föremål (till exempel över natten)
- Överträdelser: Utlåning av personlig tillträdesrätt eller insläpp av en utomstående person i lokalerna leder till en påföljdsavgift på 250 euro. Överträdelse kan också leda till att en redan betald personlig tillträdesrätt går förlorad och till ett tidsbundet användningsförbud av tjänsterna. Vid grovt felaktigt beteende eller upprepade överträdelser görs en polisanmälan.
- Användningsförbud av tjänster: Personligt användningsförbud kan åläggas på ett störande, osakligt beteende eller på ett beteende som äventyrar den egna eller andras hälsa och säkerhet. Kunden är skadeståndsskyldig för uppsåtliga skador på egendom i lokaler, utrustning eller redskap.
9. Specialvillkor för olika tjänster och produkter
- Medlemskap: Medlemskapet berättigar till bokning och användning av gym, gymhandledning, gruppträning, bollspelsgrupper samt pass och videor online. De gällande alternativen för medlemskap med användarrättigheter finns på vår webbplats.
- Medlemskap med engångsavgift:
- Giltighetstider för medlemskap med engångsavgift i dygn: 12 mån. = 365 dygn, 4 mån. = 120 dygn, 1 mån. = 30 dygn.
- Medlemskapets giltighetstid börjar vid den första användningen, dock senast 30 dagar efter köpet, om inte annat anges till exempel i villkoren för erbjudandekampanjen.
- Onlinemedlemskap: Innehåller bokningsrätt för gruppträningspass online samt användning av videor. Giltighetstiden inleds vid köptillfället, om villkoret har begränsats till exempel i samband med en erbjudandekampanj.
- 10-kort och engångspass: 10-kort och engångspass berättigar till bokning och användning av gym, gymhandledning, gruppträning och bollspelsgrupper. 10-kortet är giltigt i sex månader (180 dagar) från inköpsdatumet och dess giltighetstid kan vid behov förlängas en gång med en månad (30 dygn) med en tilläggsavgift. 10-kortet ska vara i kraft vid köp av förlängningstid. Engångspasset gäller från inköpstidpunkten till slutet av följande dygn. Med engångspasset kan du delta i flera tjänster (till exempel gruppträningspass och gym) inom fyra timmar.
- Medlemskap och deltidsmedlemskap: Användarrätt på medlemskap gäller under alla öppettider. Användarrätt på deltidsmedelmskap ger rätt att använda tjänsterna från måndag till torsdag från det att motionscentret öppnar till kl. 15.00 (anmälan ska göras före kl. 15) samt efter kl. 20.30. Från fredag till söndag är tjänsterna tillgängliga enligt öppettiderna. Söckenhelg jämställs med söndag. Användarrätt på deltid berättigar också till att boka tjänster.
- Kurser: Kursen ordnas om tillräckligt många har anmält sig till kursen. UniSport kan avboka kursen senast två dagar innan kursen börjar.
- Serier och turneringar: Villkor för anmälan, betalning och avbokning finns på webbplatsen.
- Bokning av spelplan och sal: Under passet får man använda lokalens utrustning. Utrustningen ska läggas tillbaka efter användning.
- Personal training och coachning: För dessa tjänster gäller separata villkor som godkänns vid köp och/eller bokning.
- Beställningstjänster: Separata villkor för beställningstjänster gås igenom med kunden innan avtalet ingås.
10. Övriga villkor
- Nöjdhetsgaranti: Medlemskapet har sju dagars nöjdhetsgaranti. Garantitiden börjar när medlemskapet har trätt i kraft, senast 30 dagar efter köpet. Under den tiden har kunden möjlighet att avboka medlemskapet och få hela priset återbetalt utan särskild orsak.
- Ersättning för medlemskap eller 10-kort: Om kunden bevisligen kan påvisa ett särskilt vägande skäl som hen inte kände till när medlemskapet eller 10-kortet köptes och det därför är oskäligt att slutföra avtalsperioden, ersätts kunden för den oanvända tiden. Ersättningen betalas till fullt belopp (pris för medlemskap/medlemskapets längd i dagar x oanvänd tid i dagar, eller oanvända pass på 10-kortet) för den tid kunden inte kan använda tjänsterna. Begäran om returnering ska göras skriftligen innan motiveringen börjar. Kunden ska lämna in en begäran om returnering och ett skriftligt intyg över ovan nämnda returneringsgrunder till kundservicen.
- Ångerrätt för en tjänst köpt i webbutiken: En tjänst som köpts i webbutiken har 14 dagars ångerrätt enligt konsumentskyddslagen (KSL 6:14). Anmäl annulleringen till kundservicen per e-post på adressen unisport.asiakaspalvelu@helsinki.fi inom 14 dygn från köpet. Användningen av tjänsterna ska avslutas samtidigt som annulleringsanmälan. UniSport har rätt att ta ut en avgift av kunden till den del som kunden, före sin annulleringsanmälan, har använt UniSports tjänster.
- Oöverkomligt hinder: Om UniSport på grund av oförutsedda och oberoende oöverkomliga hinder som UniSport inte har kunnat påverka genom rimliga åtgärder (gäller inte underhåll, renoveringar eller andra undantagsdagar som meddelats på förhand) måste stänga sina lokaler eller annullera sina tjänster, ersätts tjänsterna enligt följande:
- Giltighetstiden för medlemskap och 10-kort flyttas för den tid man varit tvungen att stänga lokalerna eller avboka tjänsterna.
- Enskilda tjänster som betalats i förskott krediteras till kundens kundsaldo eller till det konto som kunden uppgett.
- Presentkort: Presentkortet kan användas som betalningsmedel för vilken UniSport-tjänst eller -produkt som helst. På presentkortet laddas det belopp som köparen önskar. Presentkortet gäller i 12 månader från inköpsdagen. Pengar som laddats på kortet kan användas i delar. Presentkortet kan användas som delbetalning för att betala en tjänst eller produkt. Presentkort kan inte köpas med motions- och hälsoförmåner. En tjänst som köpts med presentkort kan inte bytas ut mot pengar och pengar ges inte tillbaka. En eventuell återbetalning av en tjänst som köpts med ett presentkort ersätts till kundsaldot.
- Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i villkoren en gång per år eller om en väsentlig förändring i verksamhetsförhållandena förutsätter det.
Välkommen att motionera!