""

Martta Lehmusvirta

Asiakasneuvoja
Martta työskentelee UniSportissa asiakasneuvojana tuntityösopimuksella
Kuvassa asiakasneuvoja Martta Lehmusvirta.

Miten olet päätynyt UniSportiin ja mitä tehtävää teet?

Kesällä 2019 etsin työpaikkaa ja joukkuekaverini vinkkasi UniSportilla auki olevasta hausta asiakasneuvojaksi. Laitoin hakemuksen menemään ja minut kutsuttiin haastatteluun. Onnekseni sain työpaikan ja aloitin asiakasneuvojan tehtävissä syyskuun alussa.

Opiskeletko tai teetkö töitä myös muualla?

Kun aloitin UniSportilla, opiskelin vielä viimeistä vuotta lukiossa. Aluksi tein töitä osa-aikaisella sopimuksella 14h/vko. Kun kurssit alkoivat vähentymään koulussa, pyysin isompaa 20 viikkotunnin sopimusta. Opiskelun ja työn yhdistäminen vaati ajoittain tarkkaakin aikatauluttamista ja jaksamista, sillä välillä lähdin suoraan pitkän koulupäivän jälkeen vielä iltavuoroon.

Palasin lukion loppumisen jälkeen takaisin rakkaan harrastukseni, cheertanssin, pariin. Tanssin maajoukkuetasolla, joten treenitunteja kertyy viikossa melko lailla. Työvuorot on kuitenkin aina ollut helppo sumplia sopimaan aikatauluihin, oli kyse sitten kouluun tai harrastukseen liittyvistä menoista, sillä työvuorosuunnittelussa otetaan aina toiveet todella hyvin huomioon. Mikäli vuoro osuu menojen päälle, saa ne yleensä aina vaihdettua työkaverin kanssa.

Työskentelin viiden kuukauden ajan myös kokoaikaisella sopimuksella. Tällä hetkellä työskentelen 0–52 h/kk -sopimuksella, eli tuttavallisemmin tuntarina. Halusin vähentää työtunteja, sillä tavoitteenani oli päästä vuoden sisällä opiskelemaan. Arki on helpommin hallittavissa joustavalla työtuntimäärällä. Kiireisimpinä kuukausina voi tehdä vähemmän vuoroja, jolloin aikaa jää myös palautumiseen.

Minkälaisia vastuualueita sinulla on tai on ollut?

Osa-aikaisella sopimuksella työskentelevillä on keskustiimissä omia vastuualueita. Olen itse ollut löytötavaravastaavana eli vastannut noutamattomien löytötavaroiden kierrättämisestä ja arvotavaroiden toimittamisesta poliisille. Kokoaikaisella on työtuntien lisäksi myös vastuuta enemmän. Ollessani kokoaikainen, minulle kuului Meilahden ja Töölön viestintä- ja markkinointivastaavan tehtävät sekä asiakaspalautteiden seuraaminen ja niihin vastaaminen. Huolehdin myös sijaispuhelimen yhteystietoryhmien ajantasaisuudesta sekä Meilahden liikuntasetelien tilittämisestä kuukausittain.

Mikä UniSportissa ja työssäsi on parasta?

UniSportissa parasta on laaja-alaisuus ja ilmapiiri. Teen vuoroja kaikissa keskuksissamme ja olen ollut osana kolmea eri keskustiimiä. Jokaisessa keskuksessa on omat erityispiirteensä, kuten kampuksillakin, joiden yhteydessä keskukset ovat. Asiakaskunta on laajaa ja ihan jokainen lähtökohdista riippumatta on tervetullut UniSportille treenaamaan. Mahtavat työkaverit ja mukavat asiakkaat luovat UniSportille mielestäni uniikin, lämpimän ja yhteisöllisen ilmapiirin. Riippumatta roolista UniSportilla kaikki moikkaavat ja kysyvät kuulumisia. Olen päässyt tutustumaan huikeisiin tyyppeihin ja saanut monia uusia ystäviä! UniSportin asiakkaita on aina mukava auttaa, mikä tekee työstä mielekästä. Mikäli kyseessä on vaikeampi asiakastilanne, on palkitsevaa, kun näkee että asiakas on tyytyväinen saamaansa apuun ja lähtee tilanteesta hyvillä mielin.

Miksi UniSport on hyvä työnantaja?

Olen aina tuntenut, että meitä ja meidän työtämme kunnioitetaan ja arvostetaan. UniSportilla kuunnellaan ja otetaan huomioon työntekijöiden toiveet ja palautteet ja niiden pohjalta toimintaa kehitetään toimivammaksi. Esihenkilöiltä saa aina tarvittavan tuen, oli kyse haastavammasta työtehtävästä tai joistain muista huolista. Tuntee, että he ovat meidän puolellamme ja että meistä välitetään.

Ilmapiiri on avoin ja mikäli jokin mietityttää tai on epäselvää, aina saa ja pitääkin kysyä. Hallinnossa työskentelevät tekevät työvuoroja myös asiakaspalvelussa, joten on helppoa ottaa yhteyttä kehen tahansa, sillä lähes kaikki ovat tuttuja.

Miltä tyypillinen työpäiväsi näyttää?

Työvuoroja voi olla kolmenlaisia, aamu-, väli- ja iltavuoroja. Jokaisessa vuorotyypissä on hieman erilaisia tehtäviä. Aamuvuoroissa vastataan keskuksen avaamisesta. Usein aamu hoitaa vuoronsa aikana myös pyykkihuoltoa, eli pesee edellisen päivän hierontapyyhkeitä ja lainaliivejä ja -vaatteita. Aamun ollessa yleensä rauhallisempi, joten silloin ehtii myös hyvin vastailemaan asiakassähköposteihin tai siivoamaan esimerkiksi asiakaspalvelun hyllyköitä tai tarkistamaan ensiaputuotteiden riittävyyttä.

Välivuoroihin kuuluu usein kuntosalin huoltoa, eli laitteiden pyyhintää. Lisäksi välivuorolainen tekee ensimmäisen hygieniakierroksen, eli tarkistaa kuntosalilla pesuaineiden ja paperien riittävyyden sekä kiertää pukuhuoneet ja wc-tilat ja täydentää papereita tai saippuaa tarpeen mukaan. Otaniemessä ja Kumpulassa välivuoroon osuu usein myös sulkapalloverkkojen kasaus ja/tai purku vakiovuoron tieltä.Iltavuorolainen on usein välivuorolaisen kanssa vuorossa samaan aikaan kiireisimpinä tunteina. Iltavuoro vastaa keskuksen sulkutoimenpiteistä. Iltaa kohden asiakasvirran rauhoittuessa ehtii yleensä myös palaamaan asiakassähköpostien pariin. Mikäli oheismyynti kaipaa täydennystä, on se usein myös illan hommia.

Kaikissa vuoroissa suurimmassa osassa on kuitenkin asiakaspalvelutehtävät. Uusien kausikorttien myymistä, asiakkaiden opastamista ja auttamista sekä ongelmatilanteiden selvittelyä. Autamme kasvotusten, puhelimitse sekä sähköpostitse. Kumpulasta ja Otaniemestä käsin hoidetaan myös sijaisten hakeminen asiakaspalveluvuoroihin sekä ryhmäliikuntatunneille. Työvuoroon voi siis kuulua sijaistusviestien lähettämistä ja tuntimuutosten tai -peruutusten hoitamista. Asiakasneuvojat hoitavat myös useimmat vastuualueisiinsa kuuluvat tehtävät työvuorojen ohessa.

UniSportin palvelulupaus on ”Autamme tekemään hyviä valintoja”. Miten se näkyy työssäsi asiakkaan kanssa?

Kuuntelen asiakasta ja mahdollisesti suosittelen hänen tarpeilleen sopivia palveluita. Uusille asiakkaille palveluiden esittely ja niiden aloittamisessa opastaminen on mielestäni myös palvelulupauksen täyttämistä. On helpompaa aloittaa ja tehdä hyviä valintoja, kun tietää miten kaikki toimii. Olen itse joskus jättänyt asioita tekemättä tai ainakin viivyttänyt aloittamista, mikäli minulle ei ole ollut täysin selvää, miten pitäisi toimia. Haluan siis omilla sanoillani madaltaa aloittamisen kynnystä sekä kynnystä kysyä henkilökunnalta, mikäli jokin on epäselvää. Aina saa olla yhteydessä, olemme mielellämme avuksi!

Miten UniSportissa on tuettu työskentelyäsi?

Kun aloitin tehtävässä, oli kolme ensimmäistä vuoroa perehdytysvuoroja, joissa pääsi hyvin kärryille käyttämistämme järjestelmistä. Kun puolen vuoden jälkeen kassajärjestelmä vaihtui kokonaan, oli siirtymään varattu koulutus sekä myös omatoimista harjoitteluaikaa. Lisäksi UniSport järjestää muitakin koulutuksia, joissa huomioidaan asiakasneuvojien toiveet sisältöä suunnitellessa.

Jo aiemmin mainitsemani esihenkilön tuki on myös suuressa roolissa. Kun yhteydenottoon ei ole kynnystä ja tietää, että voi olla yhteydessä minkälaisen asian tiimoilta tahansa, pysyy työtaakka pienenä. Tietää, että hankalat asiat saadaan ratkaistua ja että esihenkilö on oikeasti sinun puolellasi. UniSport tukee myös työhyvinvointia tarjoamalla ilmaiset kausikortit kaikille työntekijöille. Hierontojen ja kurssien henkilökuntahinnat ovat myös erittäin hyvät ja on mahtavaa, että pääsee hyödyntämään UniSportilaisten ammattitaitoa.

Kenelle suosittelisit UniSportia työnantajana?

Kenelle tahansa, joka pitää urheilullisessa ympäristössä työskentelystä! Kaikenlaiset tyypit sopivat UniSportille, mutta avoimuudesta ja aktiivisuudesta on hyötyä. UniSportilla arvostetaan ja tuetaan kehittymishalukkuutta ja hyvästä työstä kuulee kiitosta. Työyhteisönä UniSport on lämmin ja en keksi ketään, kenelle en voisi tätä suositella. Täällä on huipputyyppejä ja -osaajia töissä, joten mukaan vaan!